Logo Universiteit Utrecht

YOUth

Nieuws & Blog

Chantal Kemner doet mee aan Meet the Professor: “Kinderen stellen originelere vragen dan onderzoekers”

Tijdens Meet the Professor stappen 135 professoren van de Universiteit Utrecht op de fiets naar de basisscholen van Utrecht. De kinderen mogen hun prof het hemd van het lijf vragen, gewoon bij hen in de klas. YOUth-professor Chantal Kemner doet dit jaar voor de derde keer mee. “Kinderen en wetenschap is een gouden combinatie.”

Meet the Professor brengt volgens Chantal Kemner twee hele belangrijke dingen samen: kinderen en wetenschap. “Kinderen zijn de toekomst, maar wetenschap is net zo essentieel. Samen is dat een gouden combinatie.” Ze hoopt met haar bezoek kinderen enthousiast te maken voor haar vak. Maar ze doet ook mee omdat ze een basisschoolklas een heel leuk publiek vindt. “Als ik zie wat wetenschap doet met kinderen, maakt dat me ontzettend blij.”

Spannende hints

Chantal Kemner. Fotograaf: Sijmen Hendriks

Chantal Kemner. Fotograaf: Sijmen Hendriks

Ter voorbereiding op de les van de professor, krijgen alle scholen die meedoen allerlei spannende hints. Want wie er op 28 maart in hun klas verschijnt, is nog een verrassing. Zo hoorde de groep waar Chantal volgende week langsgaat, bijvoorbeeld dat ‘hun’ professor veel weet over de hersenen. Maar ook dat de professor van zingen en lezen houdt.

Chantal bereidt zich ook alvast voor op haar les. “Ik wil graag een modelbrein laten zien en vertellen hoe de hersenen van baby’s groeien.” Maar een vast programma heeft Chantal niet, omdat ze de interactie aan wil gaan. “De kinderen hebben waarschijnlijk veel vragen, dus die wil ik het liefst zo goed mogelijk beantwoorden.”

Vergelijkbare uitleg

Als babybreinexpert zal Chantal in ieder geval vertellen over de essentie van de hersenen en welke gevolgen je hersenen hebben voor je gedrag. Dat klinkt ingewikkeld, maar toch zal haar uitleg volgende week vergelijkbaar zijn met de uitleg voor volwassenen. “Dat een volwassene meer kan dan een baby, weten we allemaal wel. Maar verder weten de meeste mensen maar weinig over waarom en hoe een babybrein zich ontwikkelt.” Wel past ze haar verhaal aan op de  belevingswereld van de kinderen. “Voorbeelden die kinderen herkennen, bijvoorbeeld over hun eigen broertje of zusje, werken heel goed.”

“Lesgeven op een basisschool is veel verrassender dan lesgeven aan onderzoekers.”

Onbevangen

Stiekem vindt Chantal het spannender om voor een basisschoolklas te staan dan voor een groep onderzoekers. “Lesgeven op een basisschool is veel verrassender dan lesgeven aan onderzoekers. Bij kinderen weet je niet zo goed wat je kan verwachten en hoe ze op je zullen reageren.” Volgens Chantal komt dat doordat kinderen nog onbevangen zijn. “Ze komen met originelere vragen dan onderzoekers, omdat ze out of the box denken.”

Lees verder onder de foto.

Meet the Professor 2017. Fotograaf: Lize Kraan

Stralend op de fiets

Behalve out of the box, kijken kinderen ook breder naar onderwerpen. “Ze knopen verschillende dingen aan elkaar en komen met anekdotes uit hun eigen leven. Dat is een hele andere kijk dan die van onderzoekers, die vaak gespecialiseerd zijn in één onderwerp en daarop focussen.” De professor hoopt dat ze net als vorig jaar weer stralend terug zal fietsen van de basisschool naar de universiteit. “Het enthousiasme van de kinderen geeft me een heel goed gevoel.”

 

Dit schooljaar is Meet the Professor op woensdag 28 maart 2018. Ben je benieuwd? Volg YOUth dan op Facebook en bekijk op de dag zelf ons verhaal. Vorig jaar gaf Chantal Kemner les bij OBS De Panda. De klas vond de breinles zó leuk dat de groep ook bij ons op bezoek in het KinderKennisCentrum kwam.