Logo Universiteit Utrecht

YOUth

Onderzoeker in ontwikkeling

Verwonderd door de wetenschap

Onderzoeker in ontwikkeling

Ik ben Rianne, een 22-jarige masterstudent uit Utrecht, aangenaam! Ik werk in het KinderKennisCentrum als onderzoeksassistent, wat inhoudt dat ik de kinderen die meedoen aan YOUth begeleid tijdens de onderzoeksdagen. De komende tijd laat ik me onderdompelen in de wereld van het ontwikkelingsonderzoek binnen YOUth, en dit alles deel ik met jullie via deze blog. Voordat ik daarmee begin, leg ik graag uit waar mijn verwondering over de wetenschap vandaan komt.

Zo broer, zo zus…?

Ik kan me nog goed herinneren hoe geïrriteerd ik vroeger raakte wanneer mijn broertje niet mee wilde doen met mijn zelfbedachte spel ‘schooltje spelen’. Het oude schoolbord op mijn kamer was mijn favoriete plek. Tijdens dit spel dwong ik mijn broertje soms urenlang rekensommen op te lossen en ik leerde hem klokkijken. Naar mijn idee waren dit de leukste dingen om hem uit te leggen. Nu, ongeveer twaalf jaar later, begrijp ik waarom dit voor hem niet altijd even leuk was.

Tijdens de geboorte zat de navelstreng van mijn broertje meerdere keren om zijn kleine nekje. Hij kwam ter wereld met een opgezet en blauw hoofdje en werd gelijk meegenomen door de artsen. Zuurstoftekort bij de geboorte heeft verschillende gevolgen voor de ontwikkeling. Eventuele gevolgen van deze gebeurtenis hebben dan ook vaak door mijn hoofd gespeeld. Dit heeft een grote interesse bij mij aangewakkerd.

Op dit moment rond ik de masteropleiding Toegepaste Neurowetenschappen aan de universiteit af. Mijn broertje is via het speciaal basisonderwijs naar een middelbare school voor praktijkonderwijs gegaan, en vervolgde zijn weg via een entree-opleiding naar een niveau 2 MBO-opleiding. De verschillen tussen ons op dit gebied zijn enorm. Vaak heb ik mij afgevraagd hoe die verschillen zijn ontstaan, en waarom kinderen met dezelfde ouders zich soms toch zo anders kunnen ontwikkelen.

Op onderzoek uit

Veel van mijn vragen zijn in de loop van de tijd al beantwoord. Ik leerde in mijn opleiding over genetica, de invloed van de omgeving op kinderen, intelligentie, taalontwikkeling, hersenontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ik raakte gefascineerd door het complexe samenspel van de vele factoren die betrokken zijn bij hoe kinderen opgroeien. Nog steeds vind ik het intrigerend hoe kleine dingen een groot effect kunnen hebben in dit proces. En er valt voor mij nog zoveel te ontdekken. In de toekomst wil ik graag zelf onderzoek gaan doen naar de ontwikkeling van de hersenen en het gedrag van opgroeiende kinderen. Maar hoe ziet die onderzoekswereld er eigenlijk uit?

Onderzoek bij een babyIn deze serie blogs neem ik jullie mee in mijn zoektocht naar wat het betekent om  onderzoeker te zijn bij YOUth. Benieuwd hoe ik dit aan ga pakken? Aan de hand van gesprekken met diverse YOUth-onderzoekers hoop ik te ontdekken wat hun drijfveren zijn. Ik ga de uitdaging aan om hun werk begrijpelijk te maken voor een grote groep mensen. Hierdoor hoop ik jullie, maar ook mijzelf een duidelijker beeld te geven van wat het inhoudt om wetenschapper te zijn en hoe onderzoek ons kan helpen het ontwikkelende kind beter te begrijpen.

Mijn ontdekkingstocht begint bij Roy Hessels en Soundry Staats. Onlangs verdedigde Roy zijn proefschrift naar vroege voorspellers van autisme op basis van het kijkgedrag van kinderen. Er is in de media veel aandacht geweest voor zijn studie. Soundry is op dit moment ook druk bezig met haar promotieonderzoek naar de kijkbewegingen van kinderen. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen als jeugdwetenschapper. Wordt vervolgd!

Ook interessant

InRianne Hamer haar blog neemt onderzoeksassistent (en onderzoeker in ontwikkeling) Rianne Hamer je mee in haar zoektocht: wat houdt het in om jeugdwetenschapper te zijn?