Logo Universiteit Utrecht

YOUth

Nieuws & Blog

YOUth brengt wetenschap en techniek in de klas

Voor scholen die meewerken aan ons onderzoek biedt YOUth een tegenprestatie in de vorm van een wetenschap- en techniekles in de klas. Basisschool De Wegwijzer in Kockengen was als eerste aan de beurt voor een bruisende ballonnentest.


Suzanne ’t Hart
is bij YOUth contactpersoon voor het basisonderwijs. Ze trok met bakken vol proefjesmateriaal naar Kockengen, om kinderen van groep 6 van De Wegwijzer een kijkje te geven in de wereld van onderzoekend leren. ‘Wat heb je mooie spullen mee. Dit gaat de kinderen enorm uitdagen,’ zei juf Thea toen Suzanne de klas binnenkwam.

Soda, azijn en ballonnen

De kinderen gingen aan de slag met het ballonnenonderzoek. In een fles combineerden ze natuur- of schoonmaakazijn met soda of bakpoeder. Daarna ging er een ballon op de fles.

Welk ‘recept’ levert de grootste chemische reactie op, en zorgt voor een toename van luchtdruk waardoor de ballon zichzelf opblaast? Met de onderzoekscyclus van Van Graft en Kemmers doorliepen de leerlingen zo alle zeven stappen van onderzoekend leren.

Missie geslaagd? De kinderen vonden van wel: ‘Ik wil later ook wel uitvinder worden!’ ‘Nu weten ze echt hoe onderzoekend leren in z`n werk gaat,’ aldus juf Thea.

“We vonden de wetenschapsles in de klas erg leuk, vooral omdat we lekker veel zelf mochten onderzoeken”

Groep 6 van De Wegwijzer

Kan onze school ook zo’n les krijgen?

Scholen komen in aanmerking voor een les vanuit YOUth wanneer er meer dan 4 leerlingen uit één groep meedoen aan het onderzoek. De les geeft leerkrachten extra tijd om de vragenlijsten die bij het onderzoek horen in te vullen.

Lees meer